Menu Zavřeno

UFOldies

Komunita kolem ufobalu má za sebou příběh, který dobře známe i z jiných amatérských sportů: od nadšených začátků přes dlouhé období růstu až po zlom a hledání nového rytmu. Když se podíváme na vývoj počtu týmů a průměrného počtu hráčů za rok, vykreslí se před námi tři linie: nejprve opatrné krůčky a organický rozmach, poté „zlaté roky“ spojené se silným zájmem a nakonec poslední dekáda, v níž se křivka láme a klesá níž než dřív. Do toho vstoupil také covid, který přerušil návyky, rozvolnil soupisky a posunul turnaje v žebříčku priorit hráčů níže. Ale bylo by příliš jednoduché svalit vše právě na pandemii. Dnes se mnohem zřetelněji ukazuje hlubší trend: komunita ufobalistů stárne a přísun mladých hráčů je pomalý.

Stárnutí je pozvolné, skoro neviditelné, dokud se jeden rok neohlédneme a nezjistíme, že většinu hřiště obsazují ti samí lidé jako před pěti nebo deseti lety. Je to vlastně kompliment – drží to nadšenci, kteří k ufobalu/talířové přilnuli, investují čas i energii, předávají své know-how. Jenže s věkem přicházejí nové povinnosti, práce, rodiny, a i ti nejvěrnější postupně odcházejí nebo už pro ně turnaje nejsou tolik důležité. Bez pravidelného přísunu nováčků pak každá pauza, nemoc nebo stěhování určitého hráče udělá v sestavě díru. Součet těchto drobných odlivů je v grafu vidět jako snížení průměrného počtu hráčů a opatrnější účast týmů. Přitom kontinuitu krásně ilustrují veteráni: Pyro hraje téměř nepřetržitě od roku 1990 a Vazoun od roku 1993 – živé důkazy, že ufobal si umí své lidi udržet, jen jim musíme pomoci předat štafetu.

Byť ze starších dob nemáme úplně přesné statistiky, tvrdá data mluví jasně…

Kde jsou mladí?
Proč přísun nováčků tolik oslabil? V prvé řadě můžeme odhadovat, že se změnil způsob, jakým patnácti- až dvacetiletí tráví volný čas. Mobil má v kapse každý a konkurenční nabídka je nekonečná – od e-sportu přes moderní fitness až po rychlé eventy bez dlouhé časové investice. Dále může zájemce odradit vysoká „profi“ úroveň některých turnajů: skočit rovnýma nohama do pelotonu ostřílených týmů není snadné a mnohé týmy platí nováčkovskou daň v podobě krutých debaklů, které je mohou demotivovat. A konečně, mladí dnes objevují sport hlavně tam, kde tráví online čas – v krátkých videích, příbězích a osobních doporučeních. Pokud je ufobal neosloví jazykem jejich platforem a zároveň jim neposkytne velmi nízký práh vstupu, zůstane sice zajímavou, ale v podstatě „neviditelnou“ volbou.

I proto má smysl pojmout oslovování nových hráčů jako trvalou součást identity naší komunity. Klíčovou roli podle mě mohou hrát pravidelné otevřené tréninky – krátké, dynamické, s jasným začátkem a koncem. A dobrá zpráva je, že takové už běží: v Brně je pořádá Alf a v Praze Hanebáci. Mladí nepotřebují hned celý víkend na turnaji; často stačí hodina a půl dobré atmosféry, kde si sáhnou na ufo, někdo je přivítá jménem a na konci odcházejí s pocitem „tohle dám zase“. Když jim ještě půjčíme ufo domů nebo zavedeme první účast na turnaji zdarma, ještě to zvýší šanci že je potkáme i přístě. Třeba jen aby vrátili ufo.

Ještě důležitější je, aby se o těchto trénincích vůbec dozvěděli. Na generaci Z platí důkazy, ne deklarace: krátká videa ze hry, highlighty, reakce hráčů hned po tréninku – autentický záznam energie. Instagram, Reels a YouTube Shorts jsou dnes nástěnkou sportu; když se v nich pravidelně objevují jména a tváře vrstevníků, vzniká dojem komunity, do níž je snadné vstoupit. Pomáhá i mikroinfluencing v roverských kmenech a na skautských akcích. Ufobal je pro skauty a příslušníky podobných organizací ideální díky poměrně jednoduchým pravidlům, levnému a skladnému materiálu, vysoké zapojenosti a v neposlední řadě samotné radosti ze hry.


Tým Olihně na turnaji v Zamilecu na jaře 2015

Vyhlídky do budoucna
Na samotných turnajích pak rozhoduje zážitek. Mladí hráči si chtějí odnést příběh: fotku týmu s grafikou, krátké video ze zápasu, veřejný profil se statistikami a drobnými achievementy za účast. Digitální stopa turnaje zvyšuje šanci, že se nováček vrátí a přivede dalšího. Všechny týmy ocení jasnou komunikaci, jednoduché přihlášení, včas určené termíny, nízkou cenu a přehledný rozpis. Víte o nováčkovi, který nemá tým? Pomozte mu nějaký najít – nebo ho rovnou vezměte s sebou.

A podaří se nám výše uvedenou neveselou křivku posunout zase nahoru? Pokud komunita zvolí strategii „nejprve dveře dokořán, potom soutěž“, může se trend postupně obrátit: víc nováčků na trénincích, první starty v přátelských turnajích, postupné dorůstání do hlavních akcí. Grafy pak možná neukážou návrat do starých maxim (ty patří jiné době) ale zdravou bázi: stabilní počet týmů a mírně rostoucí průměr hráčů, v němž se objevují nová jména. Ufobal nikdy nestál jen na rekordech, ale na lidech kolem hřiště. Stárnutí komunity není tragédie, je to výzva k obnově koloběhu. Když k ní přistoupíme současným jazykem a s ohledem na reálné bariéry mladých, může příští dekáda přinést jinou křivku – méně závislou na nostalgii a víc postavenou na generaci, která si ufobal osvojí.

Malmed + ChatGPT

Related Posts